Nu är det dags för ett tema om massmedia! Planeringen ser ni nedan. Första uppgiften kommer att bli att skapa en blogg och den kommer vi sedan att använda för att publicera olika texter när vi skriver.
Tema Massmedia
Tisdag
Onsdag
Vecka 4
Vinnare utses i dikttävlingarna, introduktion till temat, skapa en egen blogg, skriv ett första inlägg och lägg in ett kollage med tillåtna bilder.
Bloggar
Vecka 5
Gymansieinfo (20 min) Kollage användning av bilder
Nyhetsartiklar, Notiser
Vecka 6
Nyhetsartiklar
Nyhetsartiklar
Vecka 7
Nyhetsartiklar/Insändare
Debattartiklar
Vecka 8
SPORTLOV
SPORTLOV
Vecka 9
Krönikor/Reklam
Reklam
Skräck och rädsla (keynote)
Babel - Titta från 23 min.
Läs ett smakprov från Stephanie Meyers Bree Tanners andra liv
Vecka 45
Avslutning ”Hitta Violet Park”
Intro + ”I skräckens kammare”Om Edgar Alan Poe + Den svarta katten
Mary Shelly + skräckromantiken
Vecka 46
Skräckberättelser och skräckfilmer
Vecka 47
Test på skräcken i film och litteraturen + skräcknovell, Egen skräcknovell
Vecka 48 Läsvcka
Skräcknovell + kamratrespons, Lämna in renskriven skräcknovell+ Skräck i diktform
Mål för arbetet:
Du ska genom faktagenomgång få lära dig om skräckgenren både i litteraturen och på film och visa dina kunskaper på ett litet test
Du ska få visa att du kan läsa och reflektera över innehållet i några skräckberättelser
Du ska få skriva en egen skräckberättelse i novellform
Du ska få läsa och skriva en egen skräckdikt
Ser fram mot en ryslig höst!
/Jennie
Hitta Violet Park
Läsning
Kap 1-8 (s.5-72) till 1/10 Diskussion om inledningen, sorg och saknad
Kap 9-19 (s.73-145) till 8/10 Diskusson om Minne och hemligheter, Föreställningar och verklighet
Kap 20-29 (s.146-204) till 15/10 Diskussion om Slutet - knyt ihop trådarna och språket
Sammanfatta i din loggbok vad du har läst efter varje lektion.
Välkommen tillbaka!
Hoppas att du har haft en riktigt bra sommar! En sak som hör sommaren till kan vara att lyssna på de sk. sommarpratarna på radio, har du hört på någon av dem kanske? I sommar har ju ex. Carolina Gynning, Filip Hammar och Jonas Gardell sommarpratat.
Vi ska ta och lyssna lite för att komma i stämning, för du ska få starta åk 8 med att göra ditt eget sommarprat!
Olika sätt att inleda programmet på...
Micael Dahlén Professor i företagsekonomi som sommarpratade 2010
Timbuktu Hip-hop artist
Carolina Gynning Konstnär, bloggerska och TV-profil
Johanna Frändén Sportjournalist
Klara och Johanna Söderberg Artister i First Aid Kit
Fundera på: Vad talar de om i inledningen? Hur skiljer sig inledningarna? På vilket sätt är de lika?
Vad ska du då sommarprata om?
- Så här känns det att gå på högstadiet...
- När jag började i sjuan....
- När jag började i skolan...
- När jag var liten...
- Då gjorde jag bort mig....
- Vad jag kommer att sakna....
- Därför gick det snett med…
- Jag är stolt över..
- Viktiga personer för mig...
- Händelser som har format mig som människa...
- Sommarprata om hösten, om döden, om glädjen ett rött nagellack skänker eller passionen för ett fotbollslag.
- Förebilder jag har...
- Personer jag gillar...
- Ett intresse...
Skriva mycket om få rubriker hellre än lite om många rubriker. Rubrikerna är förslag och inget du måste hålla sig till om du har en annan idé.
Manuset skriver du i skolan och sedan spelade du in det hemma. Programmet ska vara mellan 5-10 minuter inkl. tre låtar på ca 30 sek. När alla är klara med sina inspelningar samlas vi kring ett bord och lyssnar på varandras program.
Sommarprat
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Tala, lyssna och samtala
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
Kunskapskrav
E C A
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsakfungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Här är vår deckarantologi
Rymdresan
Äntligen! Det är dags att vidga våra vyer och ta oss ut på en lååång resa! Nästa station är RYMDEN! Svenskan och fysiken samarbetar.
Rymdresor i budgetklass DN.se
Så förbereder du dig för en rymdresa TV4
Kör iväg1 Testa Rymdresan.se
Att vara barn om 100 år - Tage Danielsson
I det här området kommer kunskapskrav i både svenska och fysik att testas.
I svenska testar jag din förmåga att;
- söka, välja ut och sammanställa information
- göra beskrivningar och förklaringar
- använda ämnesrelaterat språk
- strukturera, citera och göra källhänvisningar
- använda en estetisk uttrycksform för att förstärka och levandegöra budskap
Nu är det dags för ett tema om massmedia! Planeringen ser ni nedan. Första uppgiften kommer att bli att skapa en blogg och den kommer vi sedan att använda för att publicera olika texter när vi skriver.
Tema Massmedia | Tisdag | Onsdag |
Vecka 4 | Vinnare utses i dikttävlingarna, introduktion till temat, skapa en egen blogg, skriv ett första inlägg och lägg in ett kollage med tillåtna bilder. | Bloggar |
Vecka 5 | Gymansieinfo (20 min) Kollage användning av bilder | Nyhetsartiklar, Notiser |
Vecka 6 | Nyhetsartiklar | Nyhetsartiklar |
Vecka 7 | Nyhetsartiklar/Insändare | Debattartiklar |
Vecka 8 | SPORTLOV | SPORTLOV |
Vecka 9 | Krönikor/Reklam | Reklam |
Skräck och rädsla (keynote)
Babel - Titta från 23 min.Läs ett smakprov från Stephanie Meyers Bree Tanners andra liv
Vecka 45
Avslutning ”Hitta Violet Park”
Intro + ”I skräckens kammare”Om Edgar Alan Poe + Den svarta katten
Mary Shelly + skräckromantiken
Vecka 46
Skräckberättelser och skräckfilmer
Vecka 47
Test på skräcken i film och litteraturen + skräcknovell, Egen skräcknovell
Vecka 48 Läsvcka
Skräcknovell + kamratrespons, Lämna in renskriven skräcknovell+ Skräck i diktform
Mål för arbetet:
Du ska genom faktagenomgång få lära dig om skräckgenren både i litteraturen och på film och visa dina kunskaper på ett litet test
Du ska få visa att du kan läsa och reflektera över innehållet i några skräckberättelser
Du ska få skriva en egen skräckberättelse i novellform
Du ska få läsa och skriva en egen skräckdikt
Ser fram mot en ryslig höst!
/Jennie
Hitta Violet Park
Läsning
Kap 1-8 (s.5-72) till 1/10 Diskussion om inledningen, sorg och saknad
Kap 9-19 (s.73-145) till 8/10 Diskusson om Minne och hemligheter, Föreställningar och verklighet
Kap 20-29 (s.146-204) till 15/10 Diskussion om Slutet - knyt ihop trådarna och språket
Sammanfatta i din loggbok vad du har läst efter varje lektion.
Välkommen tillbaka!
Hoppas att du har haft en riktigt bra sommar! En sak som hör sommaren till kan vara att lyssna på de sk. sommarpratarna på radio, har du hört på någon av dem kanske? I sommar har ju ex. Carolina Gynning, Filip Hammar och Jonas Gardell sommarpratat.Vi ska ta och lyssna lite för att komma i stämning, för du ska få starta åk 8 med att göra ditt eget sommarprat!
Olika sätt att inleda programmet på...
Micael Dahlén Professor i företagsekonomi som sommarpratade 2010
Timbuktu Hip-hop artist
Carolina Gynning Konstnär, bloggerska och TV-profil
Johanna Frändén Sportjournalist
Klara och Johanna Söderberg Artister i First Aid Kit
Fundera på: Vad talar de om i inledningen? Hur skiljer sig inledningarna? På vilket sätt är de lika?
Vad ska du då sommarprata om?
- Så här känns det att gå på högstadiet...
- När jag började i sjuan....
- När jag började i skolan...
- När jag var liten...
- Då gjorde jag bort mig....
- Vad jag kommer att sakna....
- Därför gick det snett med…
- Jag är stolt över..
- Viktiga personer för mig...
- Händelser som har format mig som människa...
- Sommarprata om hösten, om döden, om glädjen ett rött nagellack skänker eller passionen för ett fotbollslag.
- Förebilder jag har...
- Personer jag gillar...
- Ett intresse...
Skriva mycket om få rubriker hellre än lite om många rubriker. Rubrikerna är förslag och inget du måste hålla sig till om du har en annan idé.
Manuset skriver du i skolan och sedan spelade du in det hemma. Programmet ska vara mellan 5-10 minuter inkl. tre låtar på ca 30 sek. När alla är klara med sina inspelningar samlas vi kring ett bord och lyssnar på varandras program.
Sommarprat
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Tala, lyssna och samtala
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
Kunskapskrav
E | C | A |
---|---|---|
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsakfungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. | Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. | Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. |
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. | Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. | Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
Här är vår deckarantologi
Rymdresan
Äntligen! Det är dags att vidga våra vyer och ta oss ut på en lååång resa! Nästa station är RYMDEN! Svenskan och fysiken samarbetar.
Rymdresor i budgetklass DN.se
Så förbereder du dig för en rymdresa TV4
Kör iväg1 Testa Rymdresan.se
Att vara barn om 100 år - Tage Danielsson
I det här området kommer kunskapskrav i både svenska och fysik att testas.
I svenska testar jag din förmåga att;
- söka, välja ut och sammanställa information
- göra beskrivningar och förklaringar
- använda ämnesrelaterat språk
- strukturera, citera och göra källhänvisningar
- använda en estetisk uttrycksform för att förstärka och levandegöra budskap
Vecka
|
Tisdag(50min)
|
Onsdag(50min)
|
Torsdag(40min)
|
9
| Intro + "Anklagad" |
Läsning ”Anklagad”, uppg.
|
Läsning ”Anklagad”, uppg. |
10 |
Läsvecka "Anklagad" |
Läsvecka Deckargenren |
Studiedag |
11
|
"Ord och uttryck" Deckarnoveller/ |
Hur skriver man en novell? | Hur skriver man novell? |
12
|
Novellskrivande
|
Novellskrivande
|
Novellskrivande
|
13 |
Påsklov
|
Påsklov
|
Påsklov
|
I detta arbetsområde kommer du att få:
- Läsa delar ur olika deckare
- Lära dig om deckargenren
- Skriva en egen deckarnovell
- Lära dig nya ord
Språkhistoria - våra namn
Nu ska vi ha lite språkhistoria och ta reda på lite mer om historia kring våra namn.Prinsessdop gav ingen Estelleboom
Mitt namn
- Vilket är ditt fullständiga namn?
- Tag reda på dina förnamns betydelse och ursprung. Skriv när det kom till Sverige!
- Hur många i Sverige har samma förnamn som du? När har du namnsdag?
- Berätta om förnamnen i din släkt. Finns det någon speciell tradition när det gäller namngivning?
- Om du skulle få välja ett nytt förnamn/efternamn vad skulle du då ha valt?
- Vilket namn skulle du vilja ge dina barn om du var förälder?
- Kan man ge sina barn vilka namn som helst?
- Vilka namn ges till nyfödda idag? Vilka modenamn fanns när du föddes? När dina föräldrar föddes, och deras föräldrar?
- Fundera också över vilka namn vi ger till våra husdjur! Finns det speciella namn som man bara ger till en viss sorts djur? Ge exempel!
Skriv ned ditt namns historia i en löpande text. Utgå från frågorna, men lägg gärna till sådant som du tycker är intressant!
Läxa: Att fråga mamma eller pappa…
- Vem bestämde vad du skulle heta?
- Varför blev det just de namnen?
- Hur länge har släkten haft det nuvarande efternamnet?
Läsa och presentera en bok
I vårt tema efter höstlovet ska vi läsa och presentera böcker. Vi kommer att arbeta med läsning och lässtrategier; muntlig framställning och presentationsteknik.
Välkomna till vår nya bokblogg och låt diskussionerna börja!
Bokbloggen
Slutuppgift – Den demokratiska medmänniskan
Du ska skriva ett brev till en av karaktärerna i filmen ”The Hunger Games”. I brevet ska du förklara och jämföra hur vi har det i vårt samhälle med hur samhället fungerar i filmen. Vilka likheter och skillnader finns?
Du ska använda några av begreppen nedan i ditt brev och använda dem så att vi ser att du har förstått vad de betyder.
Diktatur
Civilkurage
Opinion
Diskriminering
Grundlagarna
Utseende
Ledaregenskaper
Könsroller
Likabehandling
Människovärde
Propaganda/påverkan
Rättvisan
Lojalitet
Etik
Skyldigheter
Rättigheter
Pakter
Vad är typiskt för ett brev?
· Hälsning i början och slutet av brevet.
· Datum och ort längst upp.
· Huvudämne (nyheter, själva anledningen till varför man skriver brevet).
· Personligt tilltal (svar på frågor, ställer frågor o.s.v.).
· Avsluta med namn
Du kommer att få tid att skriva under SO- och svensklektionerna.
Tidsåtgång för skrivande: 90min
Kunskapskrav - Samhällskunskap och religion
Kunskapskrav
|
E
|
C
|
A
|
Demokratiska fri och rättigheter (sh)
|
Grundläggande kunskaper om demokratiska värden och processer, visar det genom att föra enkla resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter
|
Goda kunskaper om demokratiska värden och processer visar det genom att föra utvecklade resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter
|
Mycket goda kunskaper om demokratiska värden och processer visar det genom att föra välutvecklade och nyanserade resonemang om demokratiska rättigheter och skyldigheter
|
Olika samhällsstrukturer (sh)
|
Grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer, visar det genom att beskriva enkla samband inom och mellan olika samhällsstrukturer
|
Goda kunskaper om olika samhällsstrukturer visar det genom att beskriva förhållandevis komplexa samband inom och mellan olika samhällsstrukturer
|
Mycket goda kunskaper om olika samhällsstrukturer visar det genom att beskriva komplexa samband inom och mellan olika samhällsstrukturer
|
Individens och gruppens möjlighet att påverka beslut och samhällsutvecklingen (sh)
|
Eleven kan föra enkla resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då enkla samband mellan olika faktorer som har betydelse för individens möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation
|
Eleven kan föra relativt väl utvecklade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då förhållandevis komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individens möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation
|
Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband mellan olika faktorer som har betydelse för individens möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation
|
Vardagliga och moraliska dilemman (re)
|
Eleven kan resonera och argumentera om moraliska frågeställningar och värderingar visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang ur etiskt perspektiv
|
Eleven kan resonera och argumentera om moraliska frågeställningar och värderingar visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang ur etiskt perspektiv
|
Eleven kan resonera och argumentera om moraliska frågeställningar och värderingar visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang ur etiskt perspektiv
|
Kunskapskrav - Svenska
E
|
C
|
A
| |
Språklig variation
|
viss
|
relativt god
|
god
|
Textbindning
|
enkel
|
utvecklad
|
välutvecklad
|
Anpassning till texttyp (brev)
|
i huvudsak fungerande
|
relativt väl fungerande
|
väl fungerande
|
Språkliga normer och strukturer
|
i huvudsak fungerande
|
relativt väl fungerande
|
väl fungerande
|
Gestaltande beskrivningar
|
enkla
|
utvecklade
|
välutvecklade
|
Resonemang om filmens budskap
|
Enkla och till viss underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap
|
utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna
|
välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda
|
Frågor till Hungerspelen kap.1
1. Vem är Katniss? Vem är Prim?
2. Vad betyder det att det är Slåtterdag?
3. Hur gick det till när familjen fick Smörblomma?
4. Vad är distrikt 12?
5. Varför är Katniss så duktig på att jaga?
6. Vad hände Katniss pappa?
7. Vad menar Katniss med att ”I Distrikt 12 kan du svälta ihjäl i trygghet”?
8. Vad är Hällen?
9. Vem är Gale?
10. Vad betyder malplacerade? (s.8)
11. Varför funderar Gale och Katniss på att rymma? Vad stoppar dem?
12. Vem är Madge?
13. Hur fungerar lottdragningen?
14. Vad är en tassera? (s. 12)
15. I vilken nutida världsdel ligger Distrikt 12?
16. Varför har man Hungerspel och hur går de till?
17. Vem är Haymitch Abernathy?
18. Vad menar Effie med ”Glatt hungerspel! Och må oddsen ALLTID vara er gynnsamma!”
19. Vem blir framlotttad?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar